Da li ste zainteresovani za pretplatu na kompletno izdanje "Bilja i zdravlja" u elektronskom obliku?
Da, svakako
Zavisi od uslova pretplate
Ne
Broj 247
aktuelno izdanje
Volite svoje telo i kad nije savršeno
Projekat je zapravo glas protiv medijski nametnutog terora mladosti i lepote. Projekat "Bjutiful bodi prodžekt"(Beautiful Body project) koji je nedavno "osvanuo" na internet portalima i mnogim društvenim mrežama, za kratko vreme izazvao je kontraverze i poljuljao mit o konstantnoj savršenosti ženskog tela kao imperativu modernog doba.

"Moj stomak je uzrok moje nesigurnosti. Imala sam carski rez koji je se inficirao, pa je moj ožiljak daleko od idealnog. Iako sam redovno trenirala, stomak mi se i dalje bora kad se savijem ili okrenem. Zašto to važi za mene, a ne za Hajdi Klum, koja je rodila troje dece ili Viktoriju Bekam, koja je "nanizala" četvoro? Iako je to moja nova realnost, u društvu ispunjenom slikama "airbrushed" savršene žene, osećam se pomalo nesigurno..."

Ovo je jedna od ispovesti novopečenih majki, koje, iako još na početku trudnoće moraju da se prilagode velikim promenama u, i na, svom telu, teško prihvataju novu formu koje ono dobije. Postati majka, jeste po mnogima, najsrećniji događaj u životu žene, ali je često skopčan i sa anksioznošću,tvrde stručnjaci. Tako, većinu budućih majki brine da li će trudnoća i dojenje promeniti njihovo telo, koliko će dobiti na težini, mogu li dobijene kilograme da izgube i za koje vreme?

Dileme budućih majki često su pod uticajem medijskih kampanja o savršenom izgledu i posle porođaja, pa žene čine sve da dostignu ideal koji propagiraju svetske zvezde. Priča fotografkinje Džejd Bil iz Tusona u Arizoni, koja se nedavno pojavila na društvenim mrežama srušila je sve predrasude, a žene ohrabrila da vole svoje telo takvo kakvo je. Fotografije svog tela posle porođaja Džejd je postavila na svom sajtu, a odgovori koje je dobila bili su, kaže, neodoljivi. Mnoge žene poslale su mejlove podrške, podelile su svoje priče, tražile da se fotografišu. Rođen je projekat, koji je na sajtu deklarisan kao "pokret žena koje dolaze zajedno da ispričaju svoje priče i slave svoje stalno menjanje tela, kako bi buduće generacije mogle da žive bez patnje."

"Otkrila sam divno telo zahvaljujući videu koji je moja prijateljica postavila na fejsbuk. Slike su fantastične, stvarne i - poznate. To su crno - bele neretuširane fotografije žena, sa trudnim stomacima, strijama, naboranom kožom i "praznim" opuštenim grudima. One su predstava o tome kako izgleda telo prave majke i - prelepe su!" Ovo je jedan od odgovora koji je postavljen na sajtu ovog projekta.
 
Redefinisanje pojma lepote

Šta su uzroci nesigurnosti žena, zašto je imperativ savremenog doba, kada je seksualnost u pitanju, postalo ispijeno anoreksično telo manekenke, ravan zategnut stomak sa reklama ili besprekorno lice sa naslovnice? Na koji način da redefinišemo sebe, svoja tela i predstavu o tome šta je lepo?

- Projekat je zapravo glas protiv medijski nametnutog terora mladosti i lepote, protiv zanemarivanja unutrašnje lepote koja odražava pravu osećajnu vezu između partnera. Prikazane fotografije skreću pažnju na to da i trudna ili žena koja doji može biti lepa - kaže za "Bilje i zdravlje" dr sci med. Dušica Marković Žigić, psihijatar Bolnice za psihijatriju KBC "Dr Dragiša Mišović Dedinje".

Naša sagovrnica objašnjava da se teror mladosti i lepote prema psihoanalitičkim teorijama zasniva na "pocepanoj" slici žene sa kojom sazrevaju neurotični muškraci. Naime, oni žene dele na svetice i kurve, pa tako one sa kojima žive i zasnivaju porodicu poistovećuju sa majkama, a erotske potrebe zadovoljavaju sa "lakim" ženama.

- Da bi zadovoljile takvog partnera, a nije reč o materijalnim razlozima, već neurotičnom strahu od "gubitka objekta", odnosno gubitka voljene osobe, neke žene nastoje da izgledaju savršeno odmah posle porođaja. Zato, umesto da sačekaju prirodan oporavak posle porođaja, doje i ponašaju se u skladu sa stanjem organizma, počinju da vežbaju, odlaze na rigorozne tretmane i pošto poto pokušavaju da vrate telu devojački izgled - navodi dotktorka Marković Žigić.

Uostalom, kaže naša sagovornica, kompletna video i muzička industrija zasnovana je na buđenju nagona. Zato je u spotovima toliko seksa, dok kvalitet pevanja pada u drugi, odnosno poslednji plan. Oni koji zarađuju u tom poslu znaju da je tako isplativije.

Mediji i mit o lepoti

Dr Aleksandar Jugović, profesor teorije i mediologije društvenih devijacija na Fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu kaže:

- Žene treba podržati u želji za zdravim stilom života posle porođaja. Međutim, uzrok preopterećenosti izgledom treba tražiti u medijski i vrednosno promovisanom idealu "savršenosti ženskog tela". Iza tog ideala stoji "kultura potrošnje" koju generišu interesi modne industrije i tabloida. Taj "mit o lepoti žene savršenog tela" a ne i duha, može uticati da neke žene usvoje taj ideal. Ako se on ne postiže mogu se javiti: poremećaji ishrane, nezadovoljstvo svojim telom, osećaj krivice posle jela, depresivnost, a u ekstremnim slučajevima i anoreksija i bulimija.

Naš sagovornik smatra da postoji rašireno uverenje u "ideal mršavo-zategnutog tela " koje stvara društveni i rodni uspeh. Zato brojne žene i posle porođaja žele da pokažu da njihov uspeh nije samo materinstvo nego i savršen izgled. To samo po sebi nije problem, ali jeste kada ta težnja ka savršenosti izaziva loša osećanja i sukobe sa okolinom. Ovo pitanje nije moguće odgovoriti jednoznačno, jer opterećenost izgledom posle porođaja jeste posredovano i socijalnim i finansijskim statusom žene, ličnim sistemima vrednosti, očekivanjima partnera i sredine, itd. Imamo i suprotne primere, da neke žene materinstvo doživaljavju kao kraj svojih socijalnih uloga, pa zapuštaju izgled, zdravlje i seksualnost. To takođe potencijalno stvara partnerske sukobe i lična nezadovoljstva.

- Ovaj projekat i poruke slika, otvaraju zanimljivo pitanje odnosa materinstvo - lepota žene. Takođe projekat vidim kao promociju duhovne lepote žene, materinstva, lepote prirodnosti tela i saosećajnosti. To je sve suprotno od tablodine ponude hladne i veštačke "botoks lepote" poručuje prof. dr Jugović.

Danijela Kljajić

Broj 247